A vízi sportok (kajak-kenu, kis hajós vitorlázás, evezés) hazánk sikeres sportágai közé tartoznak. Számos Olimpiai Világ- és Európa bajnoki győzelem fűződik magyarok nevéhez. Népszerűségük már jó ideje a versenysporton kívül is érzékelhető a szabadidős, illetve a turisztikai célú tevékenységekben. A Stratégia a nem motorizált, fizikai aktivitást igénylő turisztikai célú vízi túrázásra minden formájára fókuszál, de emellett a kishajós vitorlázásra és a szabadidős sporttevékenységekre vonatkozóan is tartalmaz javaslatokat.
A Nemzeti Aktív Turisztikai Stratégiát megalapozó kutatás rávilágított, hogy a vízi turizmus a harmadik legnépszerűbb túratípus hazánkban, a gyalogos természetjárást és a kerékpáros turizmust követően. A hazai tavak, folyók a fürdőturizmus mellett egyre többen utaznak vízi túrázni. A nemzetközi trendek alapján folytatódik a vízitúrázók számának növekedése, és emiatt várható az ehhez kapcsolódó szolgáltatások iránti igény növekedése is. A vízi turizmus amellett, hogy erős belföldi potenciállal rendelkezik, folyóink, tavaink számából és adottságaiból fakadóan nemzetközi szinten is versenyképes. Mindezeket alapul véve az AMFK kezdte meg a hazai víziturizmus fejlesztési irányait kijelölő szakági stratégia kidolgozását.
A Víziturisztikai Stratégia célja, hogy a hazai víziturizmusban rejlő potenciált fenntartható módon, aknázza ki. Ehhez hálózatos, folyószakaszokra és útvonalakra kiterjedő fejlesztésekre, valamint eladható turisztikai termékek kialakítására van szükség. A Stratégia akcióterületekben gondolkodik melyekre fejlesztési javaslatokat is megfogalmaz. A célok elérése érdekében az intézkedések a vonzerő, infrastruktúra és szolgáltatások fejlesztés, a szabályozás, a marketing, a kommunikáció, a szemléletformálás és az oktatás területét érintik. A Stratégia időtávja 2035-ig terjed.
A Stratégia jövőképe szerint: 2035-ben a vízitúrázás népszerű, növekvő bázisú túratípus hazánkban. A túrázáshoz biztonságos túraútvonalak állnak rendelkezésre, színvonalas megállópontok hálózatával. A különböző célcsoportok különböző igényeire, erőnlétére szabottan egyaránt elérhetőek a rövidebb és a hosszabb túrák, amelyekhez komplex szolgáltatások kapcsolódnak. A vízitúrázásra vonatkozó szabályok életszerűek, átláthatóak a turisták és a szakmai szereplők számára egyaránt. Minőségi komplex szolgáltatások, egységes közérthető tájékoztatás jellemzi a túratípust, mely minden érdeklődő számára elérhető.
Ennek elérése érdekében az Stratégia az alábbi átfogó célt határozta meg: A vízitúrázás legyen széles társadalmi rétegek számára elérhető, színvonalas szolgáltatásokat nyújtó, minőségi szabadidős tevékenység. 2035-re az évente vízitúrázók aránya a felnőtt lakosság arányában a 2021-es 8%-ról emelkedjen 15%-ra.
A Stratégia az infrastruktúra, a szolgáltatások és attrakciók, a kommunikáció és elérés, illetve a szabályozási környezet és szervezeti rendszer beavatkozási területekre határoz meg intézkedéseket.